EkoEDUKATORZY – ŻYWIEC 2017

Projekt realizowany na terenie miasta Żywca przez Żywiecką Fundację Rozwoju, finansowany ze środków Grupy Żywiec SA, kierowany do pełnoletnich uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Żywcu oraz mieszkańców miasta.

Termin: V-XI 2017.

Cel: edukacja ekologiczna i walka ze smogiem.

Partnerzy:

·       Zespół Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących im. Józefa Piłsudskiego

·       Zespół Szkół Budowlano-Drzewnych im. Armii Krajowej

·       Zespół Szkół Drzewnych i Leśnych

·       Zespół Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych

Działania:

·       Warsztaty ekologiczne

·       Gra miejska

·       Rewitalizacja zasobów przyrodniczych miasta

 

Przebieg:

I.               WARSZTATY EKOLOGICZNE

odbyły się w II turach; 2 października gościliśmy w budynku Miejskiego Centrum Kultury w Żywcu, a 11 października w Zespole Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących w Żywcu-Moszczanicy. Prowadzący:

Walczymy razem o czyste powietrze.

Prowadząca: Anna Czerwińska, inspektor w Urzędzie Miasta Żywca

Zakres merytoryczny: działania podejmowane przez miasto Żywiec związane z walką z niską emisją; informacje z zakresu kontroli palenisk w piecach c.o. przeprowadzanych przez Straż Miejską w Żywcu – metody, uwarunkowania środowiskowe, stan prawny, postawy mieszkańców, rezultaty; zasady górnego i dolnego spalania.

 

Segregacja odpadów i recykling – doświadczenia żywieckie.

Prowadząca: Anna Wydra, kierownik w Spółce Beskid Żywiec,

Zakres merytoryczny: nauka segregacji: papier, plastik, szkło, metal, 3 w 1; odpady organiczne – kompostowanie; gospodarowanie odpadami – rozwiązania kompleksowe; lokalne wyzwania, globalne zagrożenia – analiza konkretnych problemów i stanu faktycznego kapitału przyrodniczego regionu. Co robić ze śmieciami?

 

Zasada 3R -reduce, reuse, recycling.

Prowadzący: Szymon Kułakowski, Fundacja Ekologiczna ARKA, koordynator akcji ekologicznych;

Zakres merytoryczny:

- zasadność stosowania zasady 3R (reduce, reuse, recycling); destrukcyjne nawyki społeczne, sposoby prawidłowego zagospodarowania odpadów; „- co mogę zrobić już dziś we własnym zakresie a do czego potrzebuje sprzymierzeńców?”; czy segregacja i recykling rozwiążą problem całkowicie?; jakie znaczenie ma dla młodych fakt, że Polsce umiera w wyniku chorób związanych z zanieczyszczeniem powietrza 45 tys. ludzi i czy to ma związek ze śmieciami?;

Część praktyczna – UPCYCLING. Działam we własnym zakresie! Uczestnicy poznają różne formy Reuse. Jako przykład przede wszystkim poznają instrumenty muzyczne wykonane z odpadów. Podczas 45 min zajęć uczą się prostego rytmu oraz układają tekst z kilku prostych haseł na podstawie wiedzy zdobytej podczas warsztatu. Na koniec zajęć wykonują krótki utwór nagrywając przy tym jako film/teledysk.

 

Ekologia … co to takiego?

Prowadzący: Piotr Topiński, założyciel Żywieckiej Fundacji Rozwoju, członek Ashoka Poland, dr nauk przyrodniczych. Specjalista w zakresie działań na rzecz ożywiania gospodarek lokalnych.

Zakres merytoryczny:

ekologia - skąd się wzięła; porozmawiajmy o ogrzewaniu: paliwa odnawialne, paliwa tradycyjne, paliwa niezależne; bilans zasmrodzenia okolicy przy różnych paliwach; klimat koło domu (zagadnienia praktyczne: policzenie ilości deszczówki spływającej z dachu i działki, sposoby i sens zatrzymania wody na miejscu); o klimacie na Żywiecczyźnie czyli o gospodarowaniu zasobami naturalnymi: w lasach, na drogach, w szkole, w domu.

 

Metody:

·       merytoryczne: polimetodyzm (burza mózgów, dyskusja, prelekcja, prezentacja)

·       praktyczne: prace w podgrupach, gra na instrumentach z odpadów (upcykling)

cel główny: Kształtowanie poziomu wiedzy i świadomości ekologicznej oraz kształtowanie postaw ekologicznych mieszkańców Żywca poprzez działania z zakresu edukacji pozaformalnej.

cele szczegółowe:

  • uczestnik potrafi dokonywać prawidłowych konsumenckich wyborów
  • smog – zagrożenia, profilaktyka; wprowadzenie do problematyki
  • Żywiec – studium przypadku; co należy wiedzieć, aby minimalizować smog
  • wpływ działań jednostkowych na stan powietrza – czyli co i jak palimy
  • wzrost świadomości w zakresie kształtowania właściwych postaw ekologicznych
  • sposoby pozyskiwania i segregacji surowców
  • dlaczego śmieci nie nadają się do palenia
  • potrzeba ochrony powietrza i inicjatyw antysmogowych
  • wzbogacanie słownictwa ekologicznego
  • doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie
  • inspirowanie twórczego działania (rozwijanie wyobraźni i ekspresji artystycznej)
  • budowanie świadomości lokalnej i poczucia jednostkowej odpowiedzialności

 

II.              GRA MIEJSKA

Zwyciężyła drużyna z Zespołu Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących im. Józefa Piłsudskiego z Żywca-Moszczanicy. Dziewczyny czyli Kamila Czauderna, Magdalena Godula, Natalia Grądzka i Kasia Pawlus okazały się być bezkonkurencyjne. Gratulujemy! Miejsce II - reprezentacja Zespołu Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w osobach: Natalia Salamon, Maciej Kupczak, Agnieszka Kubaszczyk i Roksana Klimczak. Miejsce III: Paulina Bierczak, Justyna Goryl, Asia Rabenda, Julia Starczała i Klaudia Urbaniec z Zespołu szkół Drzewnych i Leśnych.

Jak przebiegała gra?

W grze udział brali pełnoletni uczniowie żywieckich szkół, którzy wcześniej brali udział w warsztatach ekologicznych. Wystartowaliśmy punktualnie o 11h z żywieckiego Rynku. Wcześniej – od 9:30 – odprawa dla zawodniczek i zawodników. Każda drużyna otrzymała pakiet startowy: mapkę, kartę gry, karty quizowe i wskazówki.  Potrzebny był sprzęt fotograficzny, bo uczestnicy nagrywali filmik i robili mini-reportaże.

·       Cel: Zwycięstwo oczywiście, ale! poprzedzone rywalizacją w której konieczna była:

·       Wiedza z zakresu ekologii, smogu i recyklingu.

·       Poczucie odpowiedzialności za budowanie kapitału przyrodniczego i społecznego regionu.

·       Komunikacja z mieszkańcami i szybkość i refleks.

 

Jak zbierano punkty?

Prowadząc eko-edukację, czyli odwiedzając gospodarstwa domowe na trasie oraz udzielając prawidłowych odpowiedzi w punktach kontrolnych.

Tu dziękujemy za pomoc i współpracę: Sklep i kawiarnia CZEKO-DEKO, Kawiarnia Wiedeńska DEKAFFE, KINO JANOSIK, Pizzeria NA WIDELCU, Pizzeria DEGUSTARE, Burger MUCCA, Piwiarnia ŻYWIECKA. W tych właśnie miejscach były ulokowane punkty kontrolne, i nasi jurorzy – wolontariusze: Bogusława Błachut, Maciej Gibas, Paweł Szczepanik, i Terenia Cimała – odpowiedzialna za obsługę fotograficzną.

 

III.            SADZIMY GŁÓG POŚREDNI (CZERWONY) CZYLI: REWITALIZACJA ZASOBÓW PZRYRODNICZYCH ŻYWCA.

Dlaczego Głóg pośredni (czerwony)? 

Tradycje dendrologiczne w Żywcu sięgają czasów Habsburgów. Do dziś wzdłuż ulicy Zamkowej czy Sobieskiego można zobaczyć pozostałości starego drzewostanu – to właśnie głóg, kwitnący na czerwono na przełomie maja i czerwca. Drzewo to ma doskonałe właściwości: jest odporne na warunki pogodowe, łatwe do formowania, dobrze znosi zanieczyszczenia środowiska oraz zdobi otoczenie.

Na przełomie maja i czerwca będzie można podziwiać efekty naszej wspólnej pracy – wówczas właśnie kwitnie głóg. Po konsultacjach z ekspertkami z Zespołu Szkół Budowlano-Drzewnych im. AK w Żywcu: p. mgr Moniką Malczewską i p. mgr Zofią Augustynowicz (nauczycielki w klasach o profilu: architektura krajobrazu) zdecydowałyśmy się na odmianę Paul’s Scarlett.

Po co drzewa w mieście? 

Drzewa regulują klimat. Pobierając wodę i odparowując ją obniżają temperaturę otoczenia i w ten sposób chronią nas przed upałami. Gdyby nie drzewa, całe miasto miałoby temperaturę betonowych placów i dróg. Drzewa chronią nas przed hałasem, pochłaniają kurz, tlenki węgla, azotu, benzen, aldehydy, tlenki siarki. Dzięki drzewom wchłaniamy mniej toksyn, żyjemy zdrowiej. 

Odbudowa żywieckiego Parku

Jesienią 2017 Park w Żywcu uległ w 1/5 zniszczeniu, po przejściu orkanu Ksawery. W ramach realizacji działań rewitalizacyjnych przekazaliśmy miastu 50 drzewek: lip, klonów i buków. Cel; uzupełnienie zasobów dendrologicznych Parku. 

Źródło finansowania
Grupa Żywiec S.A.
Koordynator projektu
Gibas-Psuturi
Koordynator projektu
Anna Barabasz

Polityka Prywatności

Stosowane na tej stronie pliki cookies mogą być wykorzystywane w celu:
a) tworzenia statystyk (Google Analytics), które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy korzystają ze strony, co umożliwia ulepszanie jej struktury i zawartości;
b) dostosowywania zawartości strony oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; np. pozwalają w szczególności rozpoznać urządzenie Użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych wymagań;
c) przechowywania danych sesyjnych (na czas trwania wizyty) - dane sesyjne mogą być np. wykorzystywane do zapamiętania preferowanego języka strony (jeżeli taki wybór jest dostępny) czy też do zapamiętania na Państwa komputerze, że są Państwo zalogowani na stronie, dzięki czemu nie muszą Państwo się ponownie logować na każdej kolejnej podstronie (jeżeli użytkownik korzysta z logowania).

Przeglądarka internetowa domyślnie dopuszcza możliwość przechowywania plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień cookies (np. wyłączenia lub włączenia) w preferencjach używanej przez Państwa przeglądarki. Niedokonanie zmiany domyślnych ustawień przeglądarki w zakresie obsługi cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym strona będzie przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji w w/w celach.

Wyłączenie cookies może zaburzyć poprawność działania niektórych funkcji strony.

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.